תשובות לשאלות נפוצות 

 

תשובות לשאלות שנדמה כי עד כה תפיסתנו הייתה שגויה לגביהן. בואו נעשה סדר עם מתן תשובות ברורות. 

1. מדוע הכלב אוכל דשא?

 

מלבד ההנחה הרווחת שהכלב אוכל דשא כי הוא לא מרגיש טוב, מסתבר שיש לכך מגוון סיבות-

  •   זה טבעו של הכלב. הדשא הוא מרכיב נורמלי בתזונה של הכלב וזה הודות לגרסה הלא מבויתת של הכלב- טורף. הכלב היה אוכל את כל חלקיו של הטרף ולא היה מוותר על החלק העסיסי – הקיבה. בקיבה היה מצוי הדשא ולכן למעשה זאת התנהגות טבעית שהייתה קיימת מאז ומתמיד.

  •      יש וטרינרים שסבורים כי אכילת דשא מקורה במחסור של סיבים תזונתיים. במקרה כזה ניתן להחליף להם את המזון למזון המכיל יותר סיבים תזונתיים.

  •  יש שיאמרו שהסיבה היא פשוטה –זה טעים לו!

  • והסיבה שכולנו שמענו עליה- כלבים נוטים לאכול דשא בגלל שהם סובלים מכאבי בטן או מגירוי כלשהו בקיבה. אכילת דשא מקלה עליהם אבל בשונה ממה שאנחנו נוטים לחשוב הם לא אוכלים את הדשא במטרה להקיא אלא מקיאים בגלל שאכלו דשא. לכן חשוב לדעת שהקאה מוגברת אינה מיטיבה ויותר מזה, הקאה חוזרת יכולה לגרום לסיבוכים כמו התייבשות ודלקת בוושט.

  • שעמום- כלב שלא מוציא מספיק אנרגיות כמו שהוא לרוב חופר בורות, כך הוא יתחיל לכרסם דשא. לכן לפני שתחפשו סיבות רפואיות נסו להוציא לכלב אנרגיה! 

אם כך, האם אכילת דשא אינה מזיקה? חשוב לקחת בחשבון כאשר הכלב אוכל דשא ישנן סכנות נוספות כגון תולעת הפארק שמקורה בצואת כלבים וחתולים אך יכולה להימצא בדשא עצמו ,ריסוס שנעשה על מנת למנוע מזיקים כאלו ואחרים. לכן יש להימנע מאכילת דשא וכשזו חוזרת בתדירות גבוה אנחנו ממליצים לפנות לווטרינר להתייעצות –רק בריאות!

כלב אוכל דשא

2. אף יבש לכלב/החתול, יש סיבה לדאגה?

 

האף של הכלב או החתול שלנו לרוב נוטה להיות רטוב, אך אם הוא יבש אין סיבה למהר לווטרינר. תנסו להיזכר מתי בפעם האחרונה בה ביקרתם אצל הווטרינר ראיתם שהאף הוא חלק מן הבדיקה? אף לח או יבש הוא לא כלי מדידה למצבו הגופני של הכלב. מתי האף כן מסמן על מצוקה פיזית? כאשר האף מפריש ריר שקוף או מוגלה יותר מכמה שעות, או שנראה עליו אודם או נפיחות זה כבר מצריך ביקור אצל הווטרינר .  

 

  • עובדת בונוס לאנשים סקרנים במיוחד – אם כלבנו היה עדיין טורף בטבע  ללחות כן תפקיד חשוב! הלחות היא חלק בלתי נפרד מיכולות ההישרדות שלו, בעזרתו הוא מזהה את כיוון הרוח ומיקומו של הטרף וריחות חשובים אחרים. 

 

3. סירוס/עיקור, האם כדאי?

 

אחד החששות הגדולים שלנו הוא להזיק לכלב שלנו. סירוס/עיקור הוא הליך כירורגי מכל המשתמע מכך- עיקור וסירוס זהו הליך המתבצע בהרדמה מלאה וככזה יש בו סיכונים אך נזכור שזה הליך שגרתי ונפוץ. טבעי שבעליו של הכלב יחשוש מפני ההליך הזה ויתהה מדוע הוא נחוץ? אנחנו כאן כדי לעשות סדר בדברים: 

סירוס כלבים

-תחילה נדבר על ההיבט הרפואי – הסירוס עוזר בהארכת חייו של הכלב מכיוון שזה מונע בעיות שונות בבלוטת הערמונית של הכלב וגידול באשכים.

-היבט התנהגותי

כלב שאינו מסורס לא יעשה לבעליו את החיים קלים- 

  • דומיננטיות -טבעו של הכלב הוא להפגין דומיננטיות. כחלק מזה הכלב יגיב בתוקפנות כלפי כלבים זכרים, ישמור ויסמן יותר טריטוריה- במתן שתן מוגבר למשל, והכי חשוב, הבעת דומיננטיות כלפי בעליו. 

  • עונת הייחום -יצריו של הכלב מתעוררים, כאשר מופיעה בפניו נקבה מיוחמת הכלב עלול לרדוף אחריה ולברוח לנו במהלך הטיול. את התסכול המיני יפרקו כנראה על ברירות מחדל – כמו חפצים ובני בית. בעת שהותם בבית הם ינבחו או יללו ויש מרחיקי לכת שיעבדו בנחישות כדי לפרוץ את הגדר.

-האם סירוס מסוכן?-

הסירוס אינו נחשב למסוכן אך כמו בכל ניתוח לא ניתן לומר שאין סיכונים כלל, מקרים חריגים קיימים תמיד. נרגיע ונאמר שסיכויי ההצלחה של הניתוח גבוהים מאוד. ההתנהלות לאחר הניתוח אינה מצריכה הרבה- לאחר זמן השגחה והתאוששות אצל הוטרינר הכלב יתאושש במהירות וכבר באותו היום תחזרו הביתה. תדרשו לרכוש משחה אנטיביוטית, אותה תמרחו במקום בו נעשה החתך שיהיה סגור על ידי תפרים או סיכות. חשוב מאוד להשגיח ולמנוע מהכלב לגעת בחתך כדי שזה ישאר נקי ולא יזדהם. 

-מתי מומלץ לעשות את הסירוס ? – 

ככל שהסירוס מוקדם יותר כך גם השפעתו אפקטיבית יותר . לכן מומלץ לעשות את הסירוס עוד בגיל ההתבגרות של הכלב -בהיותו גור בן 6 חודשים עד גיל שנה. הזמן הזה הוא חשוב מכיוון שהחודשים הללו מלווים בשינויים התנהגותיים . רוב הזכרים גדלים ללא בעיה אך יש כלבים שהמעבר של הגורות לבגרות תהיה דרמטית ומכלב מתוק ונעים הם יהפכו לאגרסיבים. את זה ניתן למנוע על ידי סירוס . בכל זאת חשוב לדעת שסירוס ניתן לעשות עד גיל 8.

האם התנהגותו של הכלב תשתנה ?- 

מדובר במיתוס ! סיבה נפוצה שלרוב בעלי כלבים חוששים ממנה היא שינוי אופי הכלב . אנחנו כאן כדי לספר שזה רק מיתוס . תוקפנותו של הכלב תפחת אך הוא עדיין ישאר אותו כלב שמח ונמרץ.

מיתוס נוסף הוא שסירוס הוא גורם להשמנה-סיבה להשמנה היא כמות גדולה מדי של אוכל או מעט מדי פעילות. 

עיקור כלבות:

היבט רפואי- 

  • עיקור מונע דלקות ברחם הנגרמות בעקבות שינויים הורמונליים בגופן של כלבות לא מעוקרות. עיקור מגיל צעיר מונע לחלוטין את סרטן הרחם והשחלות בכלבות מבוגרות ואת התפתחות סרטן העטינים . 

  • הכלבה מפרישה את הפרשות הדם של המחזור ,כך שאם אנחנו לא מעוניינים לשים לה תחתונים מיוחדים ולנקות אחריה פעם בחודש, מומלץ לעקר. 

  • בנוסף חשוב לזכור שמניעה של הריון והמלטה מיותר תמנע בעיה חברתית של פיצוץ אוכלוסין בקרב חתולים וכלבים. סיכוייהם של גורים רכים למצוא בית הם מעטים וגורלם לרוב יהיה באחת מן הכלביות שתנאי המחייה אינם אידיאלים או שהם ימותו מחשיפה למחלות, תאונות מזג האוויר רעב ועוד. אחריותנו כאוהבים כלבים ובעלי חיים למנוע את התפתחותה של התופעה ועל כן עיקור היא אחת מהם .

היבט התנהגותי – 

כלבות לא מעוקרות יחוו את תקופת הייחום המתרחשת פעמיים בשנה בהתאם לכך הכלבה תחווה שינויים הורמונליים .בעת הייחום כלבים זכרים רבים מתאספים סביב הנקבה יהוו מטרד לכם ולשכונה . הייחום מתחיל בין גיל חצי שנה לשנה בהתאם לגודל ולהתפתחות האינדיבידואלית של הכלבה . יציאה לטיול עם כלבה יכולה להיות מאתגרת במיוחד הרי שכלבים זכרים רבים יתאספו סביבה ועלולים להוות מטרד. יותר מזה הכלבה כצפוי מהטבע שלה תחפש אחר זכרים וללא השגחתנו יכולה לברוח לנו בזמן הטיול.

האם עיקור מסוכן ? – 

כמו ההליך בסירוס שהזכרנו לעיל, גם כאן עיקור הוא הליך רפואי נפוץ מאוד ואינו נחשב מסוכן. כמו כל הליך רפואי יש גם סיכונים, כפי שציינו, מקרים חריגים זה משהו שלא ניתן למנוע. עם זאת, חשוב לציין שסיכויי ההצלחה של הניתוח גבוהים מאוד. לאחר הניתוח כמו הכלב גם הכלבה תעבור זמן התאוששות מהיר אצל הווטרינר וכבר באותו יום תוכלו לחזור איתה הביתה. לפני כן תדרשו לרכוש משחה אנטיביוטית אותה תמרחו במקום החתך שיהיה סגור על ידי תפרים/סיכות. חשוב להשגיח ולמנוע מהכלבה לגעת בחתך על מנת שישאר נקי ללא זיהום. 

באיזה גיל מומלץ לעקר את הכלבה?-

חשוב לעשות את העיקור לפני תקופת הייחום הראשון. יש שאומרים שאת העיקור צריך לקיים לאחר המחזור הראשון של הכלבה אך זהו מידע מוטעה! את העיקור צריך לקיים לפני תקופת הייחום, מדוע? מכיוון שזה מונע את הסכנה לחלות בסרטן העטינים. תקופת הייחום הראשונה קורית בגיל חודשיים עד שמונה חודשים . 

האם התנהגותה של הכלבה משתנה לאחר עיקור?-

אופי הכלבה אינו תלוי בשחלות ,האופי מתעצב עד גיל שנתיים. עם זאת זה נכון שהיא רגועה ונינוחה יותר ,אך אין זה אומר שלא תרצה לשחק ולהשתובב. 

האם עיקור גורם להשמנה? 

נהוג לחשוב שלאחר עיקור, יש סכנת השמנה . זה נכון שיש שינוי הורמונלי בעקבות העיקור שתורם להשמנה אבל הוא קל לשליטה- פחות אוכל ויותר פעילות גופנית ( כמובן לאחר התאוששות הכלבה ובאישור הווטרינר ) .

 

אם הכלבה שלכם קיבלה מחזור / ייחום כלבות אתם יכולים להקל על היגיינה עם טיטולים לכלבים

 

4. כלב אוכל קקי, למה!?

 

 

לצערנו הרבה מבעלי הכלבים מתמודדים עם תופעה מגעילה להפליא – כלב אוכל צואה. מדוע הכלב שאנחנו דואגים לספק את כל צרכיו, מתעקש לאכול צואה?

 

  1. אכילת צרכים זהו שריד אבולוציוני להתנהגות הכלב : הכלבים התמודדו עם תקופות רעב על ידי אכילה של צואת כלבים.

 

  1. אכילת צואה בגלל בעיות רפואיות : כאשר הכלב לא מקבל חומרים חיוניים מהמזון שלו בגלל תפריט לא מתאים הוא יחפש אותו כנראה בצואתם של אחרים. יכול להיות כי תאבונו של הכלב יגדל בגלל בעיות בריאותיות כמו סכרת, כשל בבלוטות התריס ותסמונת קושינג. אם הסיבות הן אכן בריאותיות ניתן לטפל בהן על ידי בחינת מעבר למזון מלא מסוג/מותג אחר, טיפול במחלת הקושינג במידה והיא קיימת או תוספי מזון מתאימים שיפצו על החוסרים התזונתיים.

  1. הסבר נוסף לתופעה הן דווקא סיבות התנהגותיות לאכילת צואה :  אחרי שתשללו סיבות רפואיות שימו לב שגם בעיות התנהגותיות משפיעות על אכילת צואה. כלבי מכלאות נוטים להתאפיין בתופעה הזו מכיוון שבדרך כלל הם חשופים יותר לחרדה ,מתח ואפילו שעמום מוגבר. 

 

  1. הכלב מעוניין להעלים את הראיות – כאשר הכלב עושה צרכים בבית אנחנו ממהרים ללמד אותו שזה אסור,הכלב שלא אוהב שאנחנו כועסים עליו מקבל את המסר ומנסה להעלים את הראיות. מה שנקרא – להבין לא נכון . 

 

האם אכילת הצרכים על ידי הכלב מסוכנת?

כן ! בקקי של כלבים אחרים יש טפילי מעיים כאלה ואחרים שהכלב יכול להכניס לגופו. אחת הנפוצות שבהן היא תולעת הפארק שגילוי מאוחר שלה יכול להוות סכנת חיים . 

 

איך מתמודדים עם התופעה?

מרחיקים את הכלב מן הצואה. איך נעשה את זה? בחוץ נלך רק עם רצועה. כך נוכל להשגיח מקרוב ולראות מה הוא מכניס לפה. אם הכלב נוטה לעשות עדיין צרכים בבית , שמרו על סביבה נקייה והקפידו להרים את הצרכים במהירות. גם בחוץ אם נרים את הצואה של כלבנו ,נעזור אחד לשני ונמנע מכלבים את הגישה לצואה . (שקיות קקי)

אם מדובר בבעיה התנהגותית ניתן ללמד את כלבנו אחרת – כאשר הוא ניגש לצואה תפקדו "לא!" . במידה תשומת ליבו הוסטה מן הצואה תתנו לו מיד חטיף שיצ'פר אותו . כך הוא ילמד לעשות קישור בין התנהגות נכונה לבין החטיף. 

 

5. עצמות לכלבים, מה הסיפור?

 

 

כל ילד קטן יודע לעשות את החיבור המיתולוגי בין עצם לכלב, מי לא ראה בסרטים מצוירים את הקלישאה של כלב נהנה מאכילה של עצם גדולה ולבנה, אך החיבור הזה הוא בהכרח נכון? פה קבור הכלב. כלבים בהחלט אוהבים עצמות, מתמוגגים עליהם אבל זה לאו דווקא בריא להם. יש לדעת איזה עצם מתאימה לכלבכם על מנת שיהנה ממנה בבטחה.

 

הסיכונים במתן עצמות שלא מיועדות לגזע כלבכם – 

  • קודם כל חשוב לדעת שככל שעצם קטנה יותר כך הסיכון גדל יותר, מדוע ? כיוון שהן חדות יותר ויכולות לנקב בהצלחה יתרה את הקיבה, הוושט והמעי. נזק כזה מצריך ניתוח חירום מיידי ויש מקרים שהוא קטלני. אדגיש גם שחשוב לא לתת עצמות מבושלות כי אלו מתפרקות מהר לחתיכות קטנות.

  • העצמות עלולות להיתקע ולחסום את קנה הנשימה, הוושט או הקיבה כתוצאה משברי עצמות. גם זה מצריך ניתוח חירום מציל חיים.

  • העצם מזיקה לשיניים. לא פעם שמעתי את הכלבה שלי מפצחת לה עצם בהנאה, אני זוכרת את עצמי מתחלחלת מהרגעים שהפיצוח היה בעוצמה חזקה כי חששתי שנשברה לה השן. היא לא שברה את שיניה אך זה בהחלט יכול היה לקרות. כמו כן גם החניכיים עלולות להיפצע.

  • עיכול עצמות ושבריהן יכולות לגרום לדלקת הצפק. דלקת הצפק זו דלקת ברקמה שמכסה את רוב האיברים הפנימיים וגם היא ללא טיפול עלולה להיות קטלנית.

  • עיכול שברי העצמות יכולות לגרום לשלשולים /עצירות כשכל הנפלאות האלו יביאו לגירוי רקטלי עד לנקודה שהוא ידמם. זה (תודה לאל) לא קטלני אך בהחלט לא נעים.

 

אם בכל זאת תרצו לתת לכלבכם עצם ,יש כמה הנחיות שתצטרכו לעקוב –

 

קודם כל תשימו לב שהעצם מיועדת לגזע כלבכם. במידה ואתם לא בטוחים אל תתנו אותה לכלבכם. איך יודעים שהעצם מתאימה לגזע כלבכם? חפשו תווית מתאימה על אריזת המוצר. יש לתת ראש עצם הירך של בקר בלבד!  הימנעו מלתת עצמות ביתיות של עוף, חזיר או סטייק. 

כל עצם שתתנו חשוב לתת בהשגחה בלבד! .

 

עצם טבעית המיודעת לגזע כלבכם היא בעצם הפתרון הטוב ביותר לניקוי שיניים לכלבים שכן היא מנקה את אזור השן המתחבר לחניכיים בדרך הטבעית (כמו שאבות אבותיהם היו מנקים)

 

וזה חברים, עצם העניין.

עצם איכותית לכלב

 

עגלת קניות
דילוג לתוכן